Mazda MX-5 je senzační auto, to mi jistě potvrdí každý, kdo někdy s nějakou Miatou jel.

Doposud jsme to ale věděli víceméně jen my petrolheadi, teprve letos se dočkala i globálního potvrzení vítězstvím v anketě Car of the year.

A že už na něj od roku 1989 měla nárok dlouhodobě, protože co generace, to brilantní řidičský vůz. Všimli si toho i zákazníci, kteří tohle úzkoprofilové – a co si budeme nalhávat – nepraktické auto kupují jak zběsilí. A tak teď Mazda slaví milióntý vyrobený kus. Ten se třetího května vydal na svou pouť kolem světa a určitě bude vystaven na festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde zahájí evropskou část svého turné.

MX-5 se na špičce segmentu drží dlouhodobě a od roku 2000 je zapsána v Guinessově knize rekordů jako nejlépe prodávaný dvousedadlový sportovní automobil na světě. Tehdy k tomu potřebovala 531 890 prodaných aut, ale jak je vidět, číslo stále roste.

Za popularitu Miaty může i její závodní verze. Nebývá to sice u roadsterů tak obvyklé, ale okruhové závody sériových Miat celkem diváky i závodníky lákají. I s novou generací MX-5 se objevila závodní MX-5 Cup, tentokrát přímo od automobilky. Má ochranný rám, závodní sedadla a volant, ale vzniká na stejné výrobní lince, jako běžná MX-5. Data nasbíraná na závodech mají pomoci, aby byla civilní Miata ještě zábavnější a řidičtější, pokud je to vůbec možné. Pokud tohle není ten nejlepší důvod pro pořádání motoristických závodů, tak ať je ze mě militantní cyklista.