Název nových konceptů sice zní jako verze účetního softwaru, ale tam také nuda končí

Jmenují se totiž Volvo 40.1 a Volvo 40.2. Ehm, jako by někomu trochu došla invence. Naštěstí ovšem nedošla designovému oddělení, které si na modelech XC90, S90 a V90 rozhýbalo svaly a teď do toho začíná pořádně šlapat. Široké masky, přední světlomety s poznávacím „Thorovým kladivem“, jasně načrtlé linie karoserie, tohle jsou na první pohled zajímavě tvarovaná auta.

To větší se jmenuje 40.1, je to crossover s oplastovanými blatníky a prahy a vyšší světlostí a jde o předobraz sériového modelu XC40. Zadní světla do L připomínají některá starší Volva a matně černá střecha auto opticky usazuje. Volvo 40.2 je menší a dynamičtější, má výrazněji tvarované boky a jasně definovanou „shoulder line“, tedy linii táhnoucí se od předních světel, pod bočními okny, až po vrchol zadních blatníků. Je předchůdcem příští generace S40, zadní světla se podobají sériové devadesátce a podvozek také není nijak nízký, spíš připomíná přizvednutou S60 Cross Country. Bezesporu se podobného modelu dočkáme i v nižší řadě.

Designově nemám k oběma konceptům výhrad. Ačkoli jsem je zatím neviděl naživo, líbí se mi velmi. Skandinávský minimalismus mě vždycky oslovoval. A nová XC90, kterou už jsem měl možnost pořádně otestovat, se mi velmi líbila – designově a dojmem kvality a preciznosti, který na vás dýchne uvnitř. Volvu XC90 jsem vyčítal, že nenabízí šestiválce, ale pouze čtyřválce. To by u těchto menších aut už problém být nemusel, říkal jsem si.

Jenže chvíli se zdálo, že řada 40 se možná nedočká ani těch čtyřválců.

Bude totiž založena na nové modulární platformě CMA, která má spoustu výhod a dovoluje designérům široký rozsah různých rozvorů, délek, výšek a já nevím čeho všeho. Platforma je dokonce natolik variabilní, že na ní vznikne i čistě elektrický model, ačkoli to nebude dřív než za čtyři roku. Jenže co se týče klasických motorů, prozatím se mluví pouze o tříválcích, konkrétně o hybridním modelu s benzínovým tříválcem, sedmistupňovou dvojspojkou a elektromotory.

Čistě spalovací modely s o něco většími motory snad ale přijdou také – protože na schématických obrázcích se kromě hybridního tříválce a samostatného tříválce objevuje také větší čtyřválcový motor. Je to dobře, jinak by Volvu hrozil propad prodejů. Ne všichni zákazníci jsou z hybridních vozů nadšení, nehledě na jejich zatím ještě výrazně vyšší cenu.

Přestanu se tedy strachovat a raději se budu těšit, protože pokud se Volvu podaří přenést do nové řady 40 alespoň část pocitu, který jsem měl z XC90, máme tu zcela vážného hráče na poli prémiových malých aut. Sériová auta bychom měli naživo spatřit už příští rok.