Je to nová škodovka a není to nová škodovka. A to je dobře.

Automobilka samotná nemá s tímhle autem moc společného. Respektive automobilka ano, ale vývojové oddělení ne. Zatímco ještě v dubnu se objevovaly zprávy, že Škoda chystá Rapid kupé, v květnu už vyšla najevo pravda: jde pouze o cvičení studentů firemního strojírenského učiliště.

Škoda Atero Coupé stojí na základě delšího Rapidu Spaceback. Karosářské změny jsou poměrně výrazné: B-sloupek se posunul vzad, přední dveře se prodloužily, zadní naopak úplně zmizely a nahradilo je prodloužené boční okno, za které se skryl jeden ze zadních sloupků. Střecha dostala splývavý tvar, ačkoli spíš než elegantní kupé vyšel zvláštní kříženec, zezadu nikoli nepodobný hliníkovému Audi A2. Možná že spíš než kupé je to vlastně shooting brake. Karosářské práce jsou nicméně odvedené velmi slušně a musely dát spoustu práce – jediný původní plech na autě je přední blatník.

SKODA Atero - SKODA vocational students built their dream coupe (1)

Další změny můžeme vzít telegraficky: nová přední LED světla, nový přední spoiler, osmnáctipalcová kola z Octavie, výfukové potrubí se dvěma koncovkami a děravá kapota s nádechy vzduchu. Skoro by to vypadalo, že se tedy pod kapotou skrývá nějaká zajímavost, ale není tomu tak, auto pohání standardní čtrnáctisovka TSI o výkonu 125 koní, spojená s převodovkou DSG. Auto je černé s červenými prvky a na podvozku má podle všeho červené neonové podsvícení.

Uvnitř najdete audiosystém o výkonu 1400 Wattů plus 400W Subwoofer a opět červené prvky, které podle vyjádření jednoho z tvůrců „dodávají autu sportovní nádech“. O motoru pak prohlásil: „Já myslim že pohon je víc než dostačující, že to zní suprově,“ čímž narážel na uřvané výfukové potrubí.

Nechci ani na minutu zpochybňovat píli, šikovnost a pracovní nasazení dotyčných 26 studentů – a tímto se jim dopředu omlouvám. To co teď budu psát, totiž není namířeno proti nim, ale spíš proti jejich mentorům, vyučujícím a dohledu z automobilky. Nemůžu se totiž zbavit dojmu, že jim především měl dělat supervizi někdo z designerského oddělení. 1700 hodin práce má totiž za výsledek tunerskou kreaci podle toho nejryzejšího receptu: za základ poslouží nesprávné auto (levný hatchback/kombík) s malým motorem a pak se upraví karoserie, vymění se kola, přidají se spoilery, neony, diody a hlavně výkonná muzika. Na funkčnost auta se příliš nehledí, hlavní je vzhled a „street-cred“. A hlasitý výfuk.

Na výstavu tunerských kreací ve Wörthersee – proč ne. Ale prezentovat to jako auto přímo spojené se škodovkou mi prostě trochu vadí. Přitom samotná automobilka už nejednu ulítlou kreaci představila, třeba v roce 2011 to byla Fabia RS2000 Speedster. Taky ve své podstatě nesmysl, ale jeho tvary se pravděpodobně zabýval zkušený designér, což se mi u Atera opravdu nezdá.

Je mi jasné, že tímhle článkem spoustu lidí naštvu a že mi budou chodit nenávistné zprávy typu „cos dokázal ty?“, ale je mi líto – Atero Coupé je v nejlepším případě nevkusná tuneřina, která se v civilizovaném světě už deset let nedělá a nedovedu pochopit, co tím Škodovka sleduje. A nejhorší je, že všecha ta neonová, diodová a spoilerová tuneřina zcela zastiňuje karosářskou práci, která je řemeslně odvedená výborně a musela na ní být skutečně velká spousta práce. Své studenty a budoucí zaměstnance by podle mého skromného názoru měla škodovka vést spíš ke vkusu…