Divize Renault Sport ukazuje, jak mělo Clio RS vypadat *správně*

Současné Clio RS jsem kritizoval několikrát – zejména za jeho převodovku (dvojspojka EDC, která prostě neposlouchá, zejména na okruhu) a za downsizeovaný motor bez zásadnějšího charakteru. Zejména ve srovnání s minulou generací Clia RS, které mělo skvělý manuál a výtečný atmosférický dvoulitr je nové Clio RS pro pravověrné nadšence zkrátka trochu zklamáním.

Jenže pravověrní nadšenci, jak mi bylo opakovaně vysvětleno, tvoří mezi zákazníky Clia RS jen velmi malé procento. Většina lidí, kteří si tohle auto koupí, neumí pořádně řadit a ocení nižší spotřebu při opatrné jízdě. Můžeme to nechápat, může nás to pobuřovat, můžeme si na to stěžovat na hlavním nádraží, ale to je tak všechno co s tím můžeme dělat. Trh zkrátka promluvil.

renault-clio-rs-16-concept (6)

Naštěstí se ale ukazuje, že i když pravověrní nadšenci mizí z řad zákazníků, spousta jich ještě sedí přímo v divizi Renault Sport. A ti si teď vydupali šanci ukázat, jak by podle nich takové správné Clio RS mělo vypadat. Renault kývnul, protože chce nějakou bestii na oslavu 40. výročí divize Renault Sport, prý něco ve stylu starého šestiválcového Clia, nebo skoro zapomenutého Spideru. A chlapci v Renault Sportu svou šanci využili do posledního procenta.

Karoserie Clia RS byla kompletně odstrojena a dovnitř se nastěhoval motor a převodovka z modelu Mégane RS 275 Trophy-R, tedy z toho nejostřejšího, čím sériové Renaulty momentálně disponují. Dvoulitr o výkonu 275 koní i šestistupňová manuální převodovka jsou větší než bývalé vnitřnosti, takže bylo třeba značných úprav a protože nejde jen o jednorázový koncept, bylo třeba vymyslet, jak využít sériové díly. Pomocný rám motoru je například z Renaultu Kangoo, ale pár dílů bylo třeba vyvinout z čisté vody – například výztuhy, bojující proti vyššímu krouťáku motoru.

Je tam!!!

Je tam!!!

Zatímco motor je těžší, manuální převodovka je naopak výrazně lehčí než dvojspojka, takže nakonec k nárůstu hmotnosti prakticky nedošlo. A aby těch lahůdek nebylo málo, o nové výfukové vedení se postarala firma Akrapovič. Podvozek pochopitelně nemohl zůstat v původním stavu, na přední nápravě přibyla táhla „PerfoHub“ ze starého Clia III RS, ze kterého jsou také spodní ramena nápravy. Díky tomu je v předních kolech dost místa na výkonnější brzdy.

Zadní náprava je úplně nová – ve skutečnosti jde o razantně vyztužený kousek z rally speciálu Clio R3T. Obě nápravy mají o 60 mm širší rozchod a nastavitelné tlumiče Ohlins z Méganu 275 Trophy-R, stejně jako kola Speedline Turini, což jsou lehké devatenáctky obuté do Michelinů Pilot Sport Cup 2. Zmizela klimatizace, takže auto se dostalo na 1200 kg, přibylo nepřehlédnutelné křídlo z cupového Clia (snižuje vztlak o 40 kg), uvnitř jsou sedačky a šestibodové pásy opět z 275 Trophy-R

Zdálo by se, že tady může výčet změn skončit, to bychom ale museli zapomenout, že žijeme v 21. století. Podle Patrice Rattiho, šéfa Renault Sportu, bylo jedním z největších oříšků donutit elektroniku pohonného systému z Méganu, aby se domluvila s elektronikou podvozku Clia, zejména se systémy ABS a ESP. Sice to zní naprosto šíleně, ale nakonec pomohla implementace softwaru z… Dacie Sandero! Takže great news…

A teď ty méně skvělé zprávy: prozatím existují dvě Clia R.S. 16, žlutá show kára a černý vývojový prototyp. Žluté auto se předvede v červnu na Festivalu Rychlosti v Goodwoodu a pak… pak budeme se zatajeným dechem čekat, jestli auto dostane zelenou do sériové výroby. Pokud ano, půjde zcela jistě o limitku o nějakých 250 kusech, takže to bude extrémně vzácné auto. A nebude ani levné, je třeba počítat s cenou okolo 1,2 milionu. Bez daně.