Máte auto s první registrací před rokem 1997? Tak to buďte rádi, že nebydlíte v Paříži.

Paříž miluju. Je to fantastické město, plné úchvatné architektury, dechberoucího umění a nezapomenutelné, nenapodobitelné atmosféry. Byl jsem tam mnohokrát, mimo jiné i na svatební cestě. Bohužel je to ale také město vedené pološílenými levičáky, jak se zdá.

Místní autority rozhodly, že zmíněná auta starší 20 let budou mít v Paříži zákaz jízdy v pracovní dny. Pokud tedy máte veterána, projedete se po Champs Elysée výhradně o víkendu – což by ještě snad nebyl takový problém, jenže ve skutečnosti je v Paříži 10% registrovaných aut starších než 20 let. To nejsou veteráni, to jsou levná auta, která obyčejní, chudší lidé potřebují ke svému každodennímu životu. Každé desáté auto na ulici. U motocyklů je zákaz ještě drsnější, žádná mašina starší než z června 1999 nemá v Paříži co dělat. Kdo jste tam někdy byl a viděl množství postarších skútrů, pochopíte jak drsné opatření to je.

A to ještě není všechno, od roku 2020 dostanou zákaz auta starší než z roku 2011, čili starší devíti let. Úředníci se ohánějí tím, že už teď je v běhu zákon, zakazující na území Paříže používat autobusy a náklaďáky starší 15 let. Ale to je snad trochu něco jiného – to jsou firemní výrobní prostředky, ne prostředky individuální dopravy!

Jízda staršími auty se bude pokutovat a při opakovaném porušení zákazu se pokuty budou zvyšovat.

Možná kroutíte hlavou a říkáte si, že v Praze by to znamenalo zákaz poloviny aut a tak můžeme být rádi, že tu nemáme blázny jako v Paříži, ale pozor – už teď se na radnici mluví o nízkoemisních zónách, zeleném vynálezu, který v několika zahraničních městech prokazatelně NEfunguje. No a pařížský zákaz je jen pokračováním tohoto „brilantního“ nápadu. Auta jsou tam podle emisí rozdělena do šesti skupin, první skupina jsou elektromobily a vodíková auta, auta z roku 1997 a výš jsou ve skupině sedmé, která už „nevyhovuje“.

Co proti tomu dělat? Inu, nevolit nikoho, kdo nízkoemisní zóny prosazuje, to je jednoduché.