Rychlý Ford, to byl vždy hrdina dělnické třídy, zvláště když vznikl z běžného a dostupného modelu.

Jistě, pro ty nejmovitější se připepřené Fordy připravovaly dle receptur RS, ale u Fordu vždy mysleli i na ty méně náročné zákazníky. Dnes jsou pro ně vozy ST, dříve zase modely XR. A právě na Escort čtvrté generace ve verzi XR3i se podíváme i my.

Se čtvrtým Escortem se nesetkávám poprvé, před časem jsem okusil jedno krásně zachovalé kabrio, ale k tomu se třeba ještě někdy vrátím. Nebude ale škodit, když si stručně projedeme historii tohoto modelu. Čtyřka Escort se dělala v letech 1986 až 1992 jako hatchback, kombík, kabriolet nebo dodávka. Ve velké míře vycházel ze třetí generace, dnes by se možná dalo hovořit jen o rozsáhlém faceliftu. Model XR3i nabízel skvělý mix sportovního vzhledu, přijatelné ceny a vyššího výkonu, čímž zaujal řadu britských zájemců o hot-hatch v 80. letech. Vůz vycházel z modelu 1600i a původně nesl název XR3. Jenže když technici místo karburátoru nasadili vstřikování paliva, dostalo se do názvu i ono magické „i“ a vznikla legenda. Jistě, některé hot-hatche měly lepší parametry, ale jako celek představoval Escort jednu z nejlákavějších kombinací. Na první pohled uměl zaujmout mnoha doplňky – litá kola v krásném designu, velké spojlery vpředu i vzadu, červené proužky na karoserii a luxusnější interiér, než jaký vám nabízely běžné modely. Vyhřívané čelní sklo nebo ABS, to také nebyl u vozů té doby běžný standard.

Dnes se malé hot-hatche stávají často terči posměchu motoristických fanoušků pro své nízké výkony. Takový Swift Sport by mohl vyprávět, kolik posměšků si vyslechne od lidí, kteří nikdy neseděli za jeho volantem. A vidíte, Escort XR3i si vystačil s výkonem 105 koní a dodnes působí silně a konkurenceschopně. Určitě k tomu přispělo precizní řízení, které není zkreslené žádným posilovačem. Na co by tam taky byl, když řídíte tak lehký vůz? Spolu s řízením věnovali u Fordu velmi dobrou péči i kvalitnímu podvozku, který se perfektně hodí na rozbité okresky.
Escort XR3i sice není tak slavný, jako pozdější bráchové Cosworth, nebo jeho současník RS Turbo, ale své místo v centru slávy mezi malými hot-hatchi 80. let si plně zaslouží. A rozhodně má i dnes dost co nabídnout mladým nadšencům do aut. Tohle auto byste prostě v bazaru neměli nevšímavě minout. Třeba už kvůli zmíněné bohaté výbavě s elektrickými okny, sportovními sedadly Recaro a sportovním volantem.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Mimochodem, tenhle kousek má čtyřbodové pásy a velmi štíhlého majitele, takže zatímco se budu pomalu soukat do popruhů, můžu si prohlédnout důkladně vnitřek vozu. Ovšem moc nového neuvidím, vůz je dost podobný běžným Escortům. A má i ten klasický spínač světel, se kterým mám trochu problém, protože mně nenutí rozsvěcet. Na ten bych si musel chvíli zvykat.

Na první pohled musím uznat, že černá barva Escortu dost sluší. Vzhled vylepšuje kromě běžných a už tak hezkých prvků verze XR3i také několik dobových tuningových doplňků. Zejména výdechy teplého vzduchu na kapotě, které k rychlým Fordům patří stejně jako pivo k Plzni, litá kola vybíraná dle zásady, že kola dělají auto a světlomety s dvojicí kulatých parabol. Ty se mi dost líbí a byly doby, kdy jsem si něco podobného chtěl pořídit i na svůj tehdejší vůz. Všem autům podobný díl sice nesluší, ale na Escortu to nevypadá vůbec špatně. Pohled dozadu na koncovky výfuku napovídá, že trochu vylepšený bude i zvuk.

Důležité ovšem je to, zda má Escort XR3i co nabídnout i dnešním řidičům. Moment, vy o tom snad pochybujete? Že by si značka s tak velkou tradicí sportovních modelů, Lotusem Cortina počínaje a Focusem RS konče, troufla někdy vyprodukovat něco, s čím by se mizerně jezdilo? To tedy Fordy moc dobře neznáte. Napovědět vám může i to, že majitel chtěl Escorta XR3i už od patnácti let a rozhodně by za jeho volantem nezůstával, kdyby šlo o špatné auto. V čem konkrétně ale tenhle černý Escort vyniká? Například v krásně lineárním zátahu, který je charakteristický pro atmosférické motory. Nebo citlivým řízením, díky kterému se každá zatáčka stává požitkem nadšeného řidiče. Trochu zvykat si musím jen na řazení, ale stačí na to jít s citem a brzy se s malým Fordem sžijete.

Nakonec se dost možná stane vaším oblíbeným autem, které rozhodně nebude zahálet doma v garáži. Ceny modelů XR3i se zatím, na rozdíl od vzácnějších RS Turbo, nevyšplhaly do tak závratných výšin, abyste se báli o nějaké drobné poškození vozu. Takže vždy když bude dostatečně hezké počasí a vy budete mít čas a chuť zpříjemnit si i obyčejnou cestu do práce nebo na nákup, vezmete nejspíš klíčky právě od Escortu. I dnes je dost hravý a dovoluje řidiči bavit se a hledat limity vozu, který není příliš zrádný ale ani moc křehký. Escort XR3i je zkrátka plnotučná porce zábavy, kterou si můžete dnes koupit za solidní cenu. Jen si pospěšte, než je schramstne rez či neúprosné lisy na šrotištích, byla by jich škoda.