Aston Martin a tým Red Bull spolu postaví übersupersport!

Prototyp (nazvaný prozatím AM-RB 001) vypadá jako z jiného světa – ve srovnání se současnou svatou trojicí Porsche 918 Spyder, Ferrari LaFerrari a McLaren P1 je tohle auto ještě o třídu výš. Možná o dvě. Díváte se sice na pouhý koncept, ale už teď je potvrzeno, že se bude vyrábět, byť v přísně omezené sérii. Vznikne 99 až 150 silničních verzí a 25 ryzích okruhových závoďáků. Sice pro ně momentálně neexistuje žádná kategorie, ale to se prý může změnit. O pohon se stará blíže neurčený atmosférický dvanáctiválec a protože Aston ohlásil, že auto bude mít jednoho koně na každý kilogram a chtějí se vejít do tuny, lze očekávat výkon okolo 1000 koní. Počítá se také se systémem KERS, který sbírá brzdnou energii, takže auto bude možné označit za hybrid, ačkoli provoz čistě na elektřinu asi nečekejme.

 

Přestože Aston bude stát proti nejnovějšímu Bugatti Chiron, nebude se snažit pokořit jeho maximálku (přes 420 km/h). Místo toho se prý soustředí na zážitek z jízdy. Podle vývojářů by mělo jít o vůz, který bude zcela běžně použitelný i v reálném provozu, dokonce i ve městech, čili že to nebude převlečený ostrý závodní speciál s přidanými směrovkami. Jako v závodním autě se ovšem budete cítit – auto je totiž relativně malé (jen o trochu delší a o něco užší než Vantage), extrémně nízké (dokonce nižší než originální Ford GT40) a sedí se v něm jako ve formuli – kotníky máte ve skutečnosti o trochu výš, než zadek. Zavazadlový prostor pojme jediné příruční zavazadlo, ale o tom tohle auto opravdu není. Kreditka na cestování stačí…

aston-martin-red-bull-racing-am-rb-001

Za pozornost stojí aerodynamika. Adrian Newey říká, že půjde o vůbec první silniční auto s přízemním efektem. Měli bychom mu věřit, protože kromě tricetiletých zkušeností z vývoje monopostů F1 byla o přízemním efektu u silničních vozů i jeho diplomka z roku 1980. Stačí se podívat na záď vozu, která je dole mezi koly výrazně zvedlá, nebo pozorně sledovat příď, kterou vidíte aerodynamické prvky pod autem a je hned jasné, že tohle auto má aerodynamiku propracovanou doslova ze všech stran. Newey říká, že přízemní efekt nezačíná pracovat v žádné konkrétní rychlosti, ale kolem 100 km/h už je docela znát. Takže se nejedná o něco, co využijete jen na trati.

Další věc, o které se spekuluje, se týká uložení motoru uprostřed. Výroba tohoto hypersportu totiž může znamenat, že se objeví další, dostupnější středomotorové Astony. Technologie vyzkoušená na AM-RB 001 se bude dát využít i dál a automobilka by byla hloupá, kdyby to neudělala.

Jak se tohle auto bude nakonec jmenovat není zatím jasné. Zaprvé je to tajné a zadruhé je zatím pět nebo šest návrhů, které mezi sebou bojují. Všechny ovšem začínají na „V“.

A nakonec ještě jeden údaj, který vám vžene slzy do očí. Ačkoli konečná cenovka není zatím známa (auto bude na prodej až v roce 2019), počítá se se sumou mezi 65 – 97 miliony korun. Pokud se vám to zdá jako naprostý nesmysl, který nikdo přičetný za auto nezaplatí, vězte, že šéf Astonu už má 370 požadavků na zapsání do pořadníku…