Škodí víc než pomáhá, tvrdí odpůrci automobilismu. Co by také jiného měli říkat?

V několika médiích se objevily články o tom, že Blanka způsobuje problémy. Je to následek toho, že pan Filler z nátlakového cykloaktivistického hnutí auto*mat se opět vyjádřil. Články vesměs jeho názory předaly dál, aniž by je nějak komentovaly, což překvapilo zejména u motoristického webu auto.cz.

Ve zkratce: Pan Filler prohlásil, že Blanka je „fiaskem po všech směrech“, protože Prahu na několika místech „hyzdí mimoúrovňové křižovatky“ a tunel „přivedl do města auta“. Blanka podle něj „selhala i v tom, co se od ní očekávalo nejvíc? že zlepší pohodlí jízdy po Praze motoristům.“ Ehm, já jako motorista Blanku využívám minimálně jednou týdně (spíš víc) a úspora času je velmi znatelná. Dosažitelnost severní části Prahy je rázem otázkou minut. To ovšem značně znevýhodnilo veřejnou dopravu (o cyklistické ani nemluvě), což se pochopitelně Fillerovi nelíbí. Jako hlavní střelivo mu slouží problematická situace na Praze 6, kde se tvoří kolony zejména v okolí Vítězného náměstí.

Možná by se netvořily, kdyby tam už nějaký čas před otevřením tunelu neproběhly dopravně-zklidňující úpravy, mezi které patří i zúžení kapacitního přivaděče dopravy ze severních příměstských oblastí, ulice Jugoslávských partyzánů, na jeden jediný pruh. Úzké hrdlo vždycky vytvoří hromadění. Filler teď navrhuje geniální řešení problému: pojďme takových úzkých hrdel udělat co nejvíc. Světelná závora v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách to prý všechno vyřeší.

Fillerova logika „když tam nepustíme auta, nevzniknou tam zácpy“ je sice neprůstřelná, ale opomíjí jednu zásadní věc: lidé chtějí a v mnohých případech dokonce potřebují jet autem. Dojet na Suchdol, nechat auto na navrhovaném záchytném parkovišti (ještě jsem mimochodem neviděl záchytné parkoviště s dostatečnou kapacitou) a pokračovat autobusem je extrémně nekomfortní, pomalé a nešikovné.

Problém na Praze 6, jak už jsem psal zhruba před rokem, v době otevření Blanky, souvisí nikoli s nedostatečným omezením dopravy, ale s nedokončeným systémem vnějšího i vnitřního okruhu. Kdyby lidé z Roztok o okolí mohli najet na severní část okruhu, netrmáceli by se do ucpané ulice Jugoslávských partyzánů a neucpávali by kulaťák. Ale nenajedou, protože okruh neexistuje. Kdyby řidiči mohli z Blanky pokračovat po další části vnitřního okruhu, neucpávali by Holešovičky. Ale nepokračují, protože okruh zatím neexistuje.

Podívejme se na to z druhé strany: zatímco Praha 6 zažívá nápor dopravy, Praha 1 a Praha 5 jsou spokojené. Karmelitské a Letenské ulici na Malé Straně se ulevilo, stejně jako Smetanovu nábřeží (které chtěli Filler&spol. před pár lety zavřít úplně), Smíchov je také v pohodě, přestože před vjezdem do letenského tunelu aut přibylo. Zatím chybí Radlická radiála, která auta ze západního okraje města přivede k Blance rychleji. Ale i tak je Praha 5 klidnější, přestože jí teď projíždí víc aut – projedou jí totiž rychleji a pod zemí. S jedinou výjimkou. „Problém nastává ve chvíli, kdy je tunel uzavřen,“ říká radní Homola.

Takže je to jednoduché, že ano? Problém nastává ve chvíli omezení propustných bodů, tedy přesně v takovém místě, které Filler navrhuje duplikovat. Praha 6 navíc alibisticky volá po uzavření výjezdu z Blanky na Prašném Mostě, což doufám neprojde, protože to logicky problém přesune do ulic vedoucích k jiným výjezdům a opět tu budeme mít kolony na Letné a v ulicích Milady Horákové a Patočkově. Navíc teď dopravu komplikuje uzavírka Korunovační ulice, kde se až do konce roku opravuje most přes železniční trať.

Ano, nejsem Dejvičák, bydlím na Praze 5. Nicméně i do Dejvic jezdím docela často a že nemusím stát v Karmelitské a nebo se motat přes Strahov mi docela dost vyhovuje. Blanka mi každý týden ušetří minimálně dvě hodiny. Dvě hodiny jsou docela dost, nemyslíte?

Pan Filler a hnutí auto*mat opět dostávají prostor, zatímco názor druhé strany nezaznívá. Filler je „dopravním expertem“ zhruba v tom smyslu, v jakém byl doktor Mengele „expertem na židovskou populaci“. Současný magistrát mu bohužel často jde na ruku a mainstreamová média selhávají a opomíjejí jakoukoli polaritu názorů. „Auta jsou špatná“ se mnohým lidem nenápadně vrylo pod kůži tak hluboko, že už o tom ani nepřemýšlejí.

Alibismus městských částí v kombinaci s vyděláváním peněz prostým zlegalizovaným okrádáním řidičů a majitelů aut je nakonec vidět i na novém řešení „parkovacího problému“. Ale to je rozsáhlejší téma, takže o něm až příště. Bude to šťavnaté…