Je tohle opravdu budoucnost sporťáků?

V Paříži se představilo spousta elektromobilů, ale také potěšující množství sportovních a supersportovních aut. Renault na to šel od lesa a spojil představení elektromobilu a představení supersportu do jednoho auta.

Jmenuje se Renault Trezorm navazuje na předchozí studii DeZir a je to koncept elektrického sporťáku budoucnosti. Jde skutečně o futuristickou studii, která se vůbec nesnaží tvářit, že by se kdy mohla sériově vyrábět. Místo dveří se odklápí celá příď i se střechou, okna jsou červená, což by při jízdě bylo možná zajímavé, ale určitě ne příjemné a naprosto jistě ne bezpečné. Volant je hranatý a ať koukám jak koukám, nedovedu si moc dobře představit, že by se držel příjemně. Zkrátka, spousta věcí je tu udělaná výhradně na efekt, aby šokovala, vzbudila pozornost a nikoli kvůli funkci. Což se konceptu dá jistě odpustit. Zejména když celek vypadá takhle parádně.

Mimochodem, ta „hrbolatá“ karoserie nemusí být jen na efekt – stejně jako povrch golfového míčku totiž snižuje tření vzduchu. Jediný problém je, že není snadné (a tedy levné) jí dostatečně kvalitně vyrobit. Zajímavé jsou i otevírací šestiúhelníkové průduchy v přední kapotě, zjevně přívod chlazení k akumulátorům.

Zároveň se tu ale objevuje několik zajímavostí, které zkoumají nové prostorové možnosti elektromobilů. Potěšil mě celkový tvar vozu – z profilu dlouhá příď, jako by měla ukrývat masivní dvanáctiválec, kabina umístěná dozadu k zadní nápravě. Z prostorového hlediska u elektromobilu zbytečné, z hlediska „feelingu“ při řízení zadokolky ovšem naprosto ideální. A navíc lahoda pro oko. Prostor pro velký spalovací motor je vyplněn větší částí akumulátorů (které také zajišťují dostatečné zatížení přední nápravy), až za nimi pak začíná prostor pro nohy cestujících. Nad nimi jsou dvě plochá, ale poměrně rozměrná zavazadla na míru. Vzhledem k otevírání celé přídě je to celkem elegantní řešení.

Elektromotor má výkon 350 koní a je společně s veškerými převody umístěn mezi zadními koly, v prostoru zadní nápravy. Auto prý zvládne stovku za méně než 4 sekundy, ale dojezd ani jiné technické parametry automobilka nezveřejnila. Pokládá se za samozřejmé, že je ve voze použita spousta techniky z Forumle E, ve které je Renault zapojen. Což o to, u sporťáku na nedělní projížďku není dojezd nijak kriticky důležitý, ale Renault představuje Trezor jako vůz kategorie GT a Grand Tourer jako takový by naopak měl zvládat dlouhé trasy…

Renault ale mluví o jiných věcech, jako je konektivita se smartphony a personalizace hi-res dotykových obrazovek před řidičem. Což je všechno fajn, ale trochu mi připadá, že to už by měla být samozřejmost. Tapetu a rozmístění ovládacích prvků na počítačích, tabletech i telefonech si uživatel může přizpůsobit už celé roky, je to triviální záležitost operačního systému. Automobilka by se měla soustředit spíš na funkčnost automobilu jako takového. Mimochodem, také se mluví o autopilotovi, což mi v ryze sportovním autě skutečně přijde jako úplný nesmysl. Jak prohlásil jeden kolega: Třeba se v sobotu ve čtyři ráno pojede sám projet na prázdné okresky, abyste kvůli tomu nemuseli vstávat…

Koncept nicméně ukazuje, kam se Renault chce vydat se svým designem (jak exteriéru, tak vnitřku) a to je určitě zajímavé.