Rozpačitost – to je možná termín, který se v souvislosti s faceliftem Škody Octavie hodí nejlépe.

Opakuje se historie? Bude opět – jako v případě druhé generace – platit, že Škoda Octavia po faceliftu bude méně designově sladěná a celistvá, než ta před faceliftem? Zatím to tak skoro vypadá.

Když jsem před lety poprvé na autosalonu v Paříži uviděl do té doby pečlivě utajený facelift dvojkové Octavie, byl jsem si na dálku skoro jistý, že nám škodovku okopírovala nějaká čínská automobilka. Jedna z nich měla tenkrát stánek přímo za škodovkou, takže to bylo opravdu těsně. Na zakulacené světlomety naroubované do jinak ostře geometricky řezané karoserie jsem si pak už nezvykl, vždycky mi přišla divná.

A když se objevila třetí generace Octavie, hranatá světla byla zpátky a já obcházel auto a uznale pokyvoval hlavou, zněla moje otázka docela zřetelně: jak chcete tohle faceliftovat? Neříkám, že je Octavie moje designová modla, to vůbec ne – na můj vkus je příliš konzervativní. Ale střídmá elegance a designová vyváženost se jí rozhodně upřít nedá. Jenže facelift přijít musel a designový tým pod vedením Jozefa Kabaně do toho šlápl skutečně s vervou.

Zezadu prakticky nic nepoznáte, pokud nemáte ostříží zrak a vytříbený smysl pro detail. Změnila se tam vnitřní grafika koncových světel, velikost odrazek v nárazníku a na několika místech i sám nárazník. Příď se ovšem změnila docela radikálně. O tom, že Octavia dostane rozdělené přední světlomety se mluvilo už déle, ale i tak je výsledek až překvapivě odlišný. Tentokrát to trochu vypadá, jako by Číňané okopírovali spíš Mercedes třídy E, generace W212, který má přední světla skutečně výrazně podobná. Je otázkou, jestli se dá škodovce vyčítat, že vypadá trochu jako větší a výrazně luxusnější éčko, to by naopak mohlo být její plus. Problém je spíš v celkové vyváženosti přídě, která je najednou naprosto nezvykle jiná.

Osobně musím říct, že si raději počkám na živý kontakt s autem, fotky mohou dost klamat. Navíc se mi zdá, že po počátečním šoku si na design světel začínám trochu zvykat a možná to nakonec nebude tak strašné. Minimálně jde o bezesporu odvážný krok. Otázka také je, jak budou světla vypadat u chudších výbav bez LED světlometů, toho bych se maličko bál.

Další novinky zahrnují nové elektronické asistenty, které pomohou třeba při couvání s přívěsem, nové materiály v interiéru, nové ambientní osvětlení a infotainment systém a také nový litrový tříválec o výkonu 86 koní pro ty nejspořivější zákazníky. Na opačné straně palety stojí naftový dvoulitr a benzínová 1.8 TFSI, na ostrou verzi RS si budeme muset nějakou dobu počkat, ale není už tajemstvím, že posílí minimálně na 245 koní. I ke slabším motorům si nově můžete doobjednat aktivní nastavitelné tlumiče DCC s režimy Sport, Normal a Comfort.

Co si o designu omlazené oktávky myslíte vy, nám můžete napsat dolů do komentářů.