Silnější než Veyron, rychlejší než Tesla.

Faraday Future. Zní to jako jméno kapely, ale je to automobilka. Tedy, zatím sériově nevyrobila nic, ale pár konceptů už jsme viděli – většinou to byly zcela nereálné supersporty. Tohle je zatím poslední koncept a na rozdíl od těch předchozích by měl přijít do výroby – prý už v roce 2018. Vypadá jako auto, které by se skutečně mohlo prodávat ve větším než kusovém množství – zvenčí vypadá trochu jako crossover mezi MPVčkem a SUVčkem, typově malinko připomíná nejnovější Renault Espace, ale je uhlazenější a hezčí. Designéři se především snažili zachovat co nejlepší aerodynamiku – součinitel s hodnotou 0,25 je skutečně slušný, Tesla Model S s výrazně menším čelním profilem má jen o setinku méně. Pomáhají mu například i kola, jejichž paprsky se ve vyšších rychlostech automaticky natočí, aby měli nižší aerodynamický odpor. Zároveň se povedlo vytvořit futuristické a designově zajímavé auto. Zaslechl jsem sice hlasy, že vypadá jako „auto roku 2000, jak jsme si ho představovali v roce 1980“, ale mě se zkrátka líbí.

Když už jsme byli u srovnání s Teslou, Faraday Future FF91 má také zároveň lepší dojezd i vyšší výkon – a to je tedy obdivuhodný úspěch. Ve skutečnosti před námi stojí auto s výkonem původního Bugatti Veyron – elektromotory prý mají dohromady 1050 koní a k tomu 1800 Nm točivého momentu! Mělo by to stačit ke sprintu na stovku za 2,4 sekundy – tedy rychleji, než třeba Ferrari 488 GTB… až na to že tohle je velké MPVčko.

Na palubě jsou akumulátory o kapacitě 130 kWh, takže by auto na jedno nabití mělo ujet přes 700 km. (Nejsilnější Tesla má 100 kWh). Nabíjení ale samozřejmě trvá patřičně déle. Zástupci firmy sice upozorňují, že vůz umí pracovat s nabíjecím proudem až Aby toho nebylo málo, FF91 má mít lepšího autopilota než Tesla, který bude pracovat s 10 kamerami, 13 radarovými senzory, 12 ultrazvukovými a navrch ještě s 3D Lidarem.

Zní to všechno skoro až moc dobře, takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Cesta to totiž může být ještě pořádně trnitá. Na velké tiskové prezentaci v rámci veletrhu CES se totiž prototyp před zraky diváků odmítnul sám zaparkovat, což mělo být vyvrcholení téměř dvouhodinové prezentace. Na vině byla zřejmě konstrukce ocelové výstavní haly, která neumožnila senzorům správě pracovat. Zdá se, že vytvořila tzv. faradayovu klec… ehm… V každém případě, pokud automobilka vůz dotáhne do sériové výroby, mělo by jít o elektromobil nejluxusnější kategorie a jeho cena se tedy očekává v řádu 3,5 – 5 milionů korun.