Co nejostřejší, ale ještě schopný provozu na silnici…

Tak znělo možná zadání pro další variaci na téma Exige 380. Automobilka Lotus je v našich krajích trochu opomíjená, ale v domácí Anglii se jí daří velmi dobře. Kromě základních modelů, mířících na řidičské nadšence, kteří už trochu vyrostli z Mazd MX-5 a Toyot GT86, nabízí také ostřejší, výrazně ostřejší a naprosto nejostřejší verze. Zástupcem prostřední skupiny je nový Lotus Exige Cup 380. Ve své podstatě se jedná o nekompromisní okruhové nářadí, až na to, že ho na okruh nemusíte vézt na podvalníku, protože smí do provozu. V pohodlnou cestu ale asi příliš nedoufejte, v autě například chybí zvuková izolace.

Podobně jako ostatní Exige 380 i tento má 3,5 litrový vidlicový šestiválec s kompresorem (380 koní a 410 Nm). Šestistupňová převodovka se zkrácenými stupni přenáší výkon na zadní kola a Exige Cup umí zrychlit na stovku za 3,4 sekundy, tedy o desetinu rychleji než Sport 380, ale o dvě desetiny pomaleji, než čistě okruhový brutální Exige Race 380.

Cup má karbonové díly karoserie, včetně například blatníků a zadního křídla a ve srovnání s verzí Sport jeho aerodynamika při rychlosti 282 km/h zajišťuje o 40% vyšší přítlak, konkrétně 200 kg. Celková váha sporťáku vybaveného ochrannou klecí je slabě přes tunu, k dispozici jsou jízdní režimy uzpůsobené na závodní dráhu a ultrajemný protiprokluzový systém s 12 stupni nastavení (a také ho samozřejmě můžete zcela vypnout). Nastavitelné je i zavěšení kol – tlumiče i stabilizátory. Další hmotnost může zákazník uspořit výměnou dveřních panelů a příplatkovým titanovým výfukem, což dá dohromady 11 kg. Vznikne ovšem pouze 60 kousků a jeden bude stát zhruba 3 miliony Kč.