Nejexkluzivnější nemusí znamenat nejkrásnější…

Právě teď probíhá jedna z nejexkluzivnějších automobilových slavností světa, Concorzo d’Eleganza Villa d’Este. Každý rok láká ty nejvzácnější veterány, ale také nově postavené jedinečné vozy. A tím nemyslím nějaké rychlokvašené tuningy.

Jednou z hlavních hvězd letošního ročníku bude jedinečný Rolls Royce Sweptail, zakázková práce, na které přímo v továrně dělali čtyři roky. Znovu zdůrazňuji, že jde o jedinečný kousek, tedy skutečně o jeden jediný exemplář, který si objednal nejmenovaný zákazník. K jeho postavení postačí dodat, že zaprvé dokázal přimět automobilku Rolls Royce, aby s ním vůbec jednala a zadruhé – při jednání se „řešilo uskutečnění jeho snu, nikoliv cena“. To je vždycky nejlepší výchozí bod – podobně jako když investor vily Tuhendhat v Brně vyzval architekta Miese van der Rohe, aby „stavěl a peněz nedbal“. Šéf Rollsu Torsten Müller-Otvës sice označil zprávy o cenovce v okolí 10 milionů liber (tedy 303 milionů korun) za pouhou spekulaci, ale potvrdil, že vůz byl „velmi drahý, velmi drahý“. Prý je to možná nejdražší nové auto na světě.

A o co tedy vlastně jde? Sweptail je výrazně přepracovaný model Phantom. Nejvýraznější změnou je záď, protažená do splývavé křivky, odkazující k vozům ze třicátých let. Zásadního přepracování se dočkala i příď, orámovaná obdélníkovým světelným pruhem. Zadní sedačky zcela chybí, místo nich je v autě luxusní, dřevem vykládaný zavazadlový prostor s policí s prosvícenou skleněnou hranou. Další zavazadlový prostor je dále vzadu, ve zužující se zádi, pod zaobleným zadním sklem ve tvaru kapky. Vůz je vybaven zakázkově šitou sadou zavazadel a také dvěma speciálními diplomatickými kufříky, které jsou přístupné zvenčí vozu (samozřejmě na stisk příslušného tlačítka). Fotografie interiéru nejsou k dispozici, ale jedná se prý o zřejmě nejčistší design, který kdy Rolls-Royce vyrobí. Zajímavým detailem je mechanismus, který na požádání ze středové konzoly vysune vychlazenou lahev šampaňského a dvě odpovídající křišťálové sklenky. Čili to vypadá, že zákazníkem není nikdo jiný, než agent jejího Veličenstva… a nebo někdo s podobným stylem.

Design samotného auta je ovšem poněkud diskutabilní. Spoustě lidem se líbí, další spousta naopak hovoří o nejošklivějším Rollsu všech dob, o nevkusu hraničícím s kolotočářstvím a podobně. Na můj osobní vkus má vůz poněkud těžkou záď. Zatímco hranatý předek se mi celkem líbí, křivku zádi bych začal daleko dříve – zejména vzhledem k absenci zadních sedaček by to šlo velmi jednoduše – a odpustil bych si onu výraznou „podkovu“ mezi zadními světly. Nemám ale 303 milionů, abych do toho mohl Rollsu kecat…