Oficiální představení nového crossoveru.

Sice je to oficiálně auto kategorie B-SUV, ale to označení už se natolik vžilo… Hyundai představil svůj nový model Kona a vyvolal hned dvě vlny překvapení. První vlna se zvedla v Portugalsku, kde stejně čtené slovo „cona“ je pěkně peprné označení jistých dámských partií. Buda zajímavé sledovat, jestli bude pro tamní trh auto přejmenováno, nebylo by to poprvé.

Druhé překvapení už ale víc souvisí s auty. Čekalo se, že Kona vyjede na stejném podvozku, jako Kia Stonic, tedy na technických základech vozu Kia Rio. Hyundai však místo toho vyvinulo zcela novou platformu. Na první pohled to vůbec nedává smysl – automobilky Hyundai a Kia jsou součástí jednoho koncernu a sdílení technických platforem je mezi nimi zcela běžné. Proč tedy nákladný vývoj nové platformy?

Odpověď je celkem jednoduchá: každý z crossoverů má totiž trochu jiné cíle. Kia Stonic je určená především pro Evropu, kde si zákazníci crossovery téhle velikosti kupují téměř vždycky s pohonem pouze předních kol. Mrňavých čtyřkolek se prodá tak málo, že je spousta automobilek z nabídky postupně vyřadila a tak ani nová Kia pohon všech kol nedostane – platforma z malého Ria není totiž na zastavění tohoto pohonu vhodná.

Hyundai Kona ovšem bude globálním modelem, bude se prodávat všude po světě a čtyřkolka bude výrazně žádanější – a proto tedy vznikla nová platforma. Pod kapotou bude mít litrový tříválec o výkonu 120 koní, nebo turbo šestnáctistovku, kterou známe z modelu Tucson, o výkonu 177 koní. Ta bude spojena právě s pohonem všech kol a automatickou sedmistupňovou převodovkou.