Je tohle opravdu budoucnost supersportů?

V době, kdy se mluví o konci lidmi řízených aut a přechodu na plně autonomní dopravní „kapsle“, naštěstí existují i automobilky, které se s takovou budoucností nechtějí smířit. Lamborghini představilo koncept – a když říkám koncept, nemyslím ty obvyklé, které uvidíte na autosalonu a do pěti let si je můžete koupit. Myslím skutečnou studii budoucnosti, sci-fi supersport, který by dnešními technologiemi vůbec nešel vyrobit. Jmenuje se Lamborghini Terzo Millenio a vzniklo ve spolupráci s lidmi z Massachusettského technického institutu (MIT).

Pokud Lambo pro třetí tisíciletí, jak se jeho jméno dá přeložit, předznamenává nějaký konec, není to konec ručního řízení, ale konec spalovacích motorů. To sice zní neuvěřitelně smutně pro každého, komu někdy za zády zahřměl deseti- nebo dvanáctiválec této famózní značky, ale asi se s tím budeme muset smířit.

Terzo Millenio je elektromobil se superlehkou, aerodynamicky optimalizovanou karoserií pro dva cestující. Z mnoha stran je děravý, podobně jako třeba Aston Martin Valkyrie, takže vidíte například zadní nápravu, kolem které proudí vzduch. Elektromotory jsou umístěné přímo v kolech, takže konstruktéři měli daleko volnější ruce. Na rozdíl od akumulátorů by koncept měl elektřinu skladovat v superkondenzátorech, zabudovaných přímo do konstrukce karoserie. Ty mají výhodu v superrychlém nabíjení, efektivnější rekuperaci a delší životnosti. Pokud čekáte na čísla zrychlení a maximálky, automobilka je nezveřejnila – tohle je prostě jen studie.

Zajímavé jsou i další aspekty auta. Karbonová struktura vozu, která je doslova prorostlá superkondenzátory, má totiž navíc schopnost sama detekovat případné praskliny a mikrokanálky k nim dopravit chemikálie, které prasklinu okamžitě zacelí – v podstatě ještě dřív, než se stačí pořádně rozšířit. Díky tomu lze karbon použít i na velmi namáhaných místech, kde by jinak musely být výrazně těžší materiály.

Lamborghini nepočítá s tím, že by se podobný model někdy dostal do výroby – pracuje se ale na jednotlivých prvcích, o kterých jsme tu psali. Jak superkondenzátorové ukládání energie, tak karbonové díly se schopností „samo-hojení“ se prý časem ve výrobě objeví.