Že se bude představovat kamion jsme věděli. Ale je tu i nový Roadster! Vlastně, není…

Tesla na minulý týden oznámila představení svého plně elektrického tahače Tesla Semi. Truck s aerodynamikou lepší, než má Bugatti Chiron, má při dálniční rychlosti ujet na jedno nabití 800 km, má zvládat i pětiprocentní stoupání při stabilní rychlosti přes 100 km/h a s 36tunovým přívěsem má dosáhnout rychlosti 100 km/h za neuvěřitelných 20 sekund. Bez návěsu má pak stejné zrychlení zvládnout za 5 sekund, což zní naprosto neuvěřitelně.

Tesla tvrdí, že svým megachargerem dokáže za půl hodiny prodloužit dojezd o dalších 640 km a síť těchto nabíječek se v současnosti staví na všech možných kamioňáckých odpočívadlech po celé Americe. Oficiální údaj neexistuje, ale podle ostatních čísel se dá odhadnout, že akumulátory kamionu by měly mít kapacitu minimálně 1200 kWh, tedy 12x vyšší, než u Tesly S P100D. Řidič sedí uprostřed kabiny a po stranách volantu má dvě velké dotykové obrazovky, počítá se se systémem autonomního řízení. Výroba *prý* začne v roce 2019, cena zatím nebyla stanovena. Pokud se to všechno podaří, tohle může být skutečně revoluční kamion.

Elon Musk si ale v rukávu nechal ještě jedno eso – představil druhou generaci sportovního vozu Tesla Roadster. Je velmi krásný… ale není to roadster. Má odnímatelný střešní panel, což z něj efektivně dělá targu, uvnitř najdete 2+2 místa a design skutečně stojí za to. Jízdní výkony prý budou naprosto ohromující. Dálniční dojezd má být bezmála 1000 km, maximální rychlost přes 400 km/h. Zrychlení na stovku za méně než 2 sekundy, což by z něj dělalo rekordmana, stejně jako zrychlení na 160 km/h za 4,2 sekundy a čtvrtmíle s pevným startem za 8,8 sekundy.

Těchto výkonů dosáhl prototyp, sériová verze by prý měla být ještě rychlejší a mít ještě delší dojezd. Trojice elektromotorů (jeden vpředu a dva vzadu) pohání všechna kola a má kombinovaný točivý moment 10 000 Nm (na kolech, tedy za převody). Energie bude uskladněna v akumulátoru o kapacitě 200 kWh. Cena by měla být necelého 4,5 milionu za základní verzi, startovní Founders Series je na objednávku za 5,5 milionu.

Jakkoli všechna ta čísla zní naprosto neuvěřitelně, fyzikálně jich dosáhnout lze. Větší otazník se ale vznáší nad schopností Tesly dostat nový Roadster do skutečné sériové výroby, navíc ještě ve slibovaném termínu do roku 2020. Automobilka se momentálně zmítá v problémech s váznoucím rozjezdem výroby Modelu 3 a s nedostatečnou výrobní kapacitou pro Model X. Velká část odporné veřejnosti tedy bere termín prodeje (i předpokládanou konečnou cenu) s velkou rezervou.