Tohle má být nástupce legendární osmičky?

BMW už delší dobu naznačuje, že chystá do výroby pokračovatele legendární řady 8. V Ženevě se tedy konečně ukázal koncept M8 Gran Coupe – a jak už samotný název naznačuje, nejde o sportovní dvoudveřové kupátko, ale o velký, nízký, čtyřdveřový kupé-sedan. A upřímně řečeno, já jsem trochu zklamaný. Možná proto, že jsem se začal těšit na nízké, elegantní dvoumístné gétéčko… a potom, když BMW vypustilo do světa první skici a bylo jasné, že se dočkáme dalšího čtyřdveřového pseudokupé, těšil jsem se aspoň na elegantné štíhlou a odlehčenou siluetu, kterou skica naznačovala a která mi připomínala linie úchvatného kousku Aston Martin Rapid. Posuďte sami:

Jenže ačkoli představený koncept nese stejné designové prvky jako skica, pár věcí se zásadně změnilo a především se změnily proporce. Pro srovnání:

Zaprvé – střecha je vyšší. To by stačilo k jinému vyznění už samo o sobě. Příď je tupější, kola (i otvory v blatnících) značně menší a auto zkrátka působí znatelně těžkopádnějším dojmem. A protože se pořád jedná jen o koncept, sériová verze může být klidně ještě daleko zavalitější. Tenhle model má prý zamíchat emocemi a polarizovat reakce. „Tímto vozem chceme oslovit lidi, kteří hledají něco speciálního a chtějí vystoupit z řady,“ tvrdí vicepresident designu BMW M a BMW i Domagoj Dukec.

Zlatými koncovkami výfuků podle mě osloví spíš ruské mafiány a majitele diskoték, ale třeba je zrovna tahle barevná kombinace jen výstřelek konceptu. Chris Harris tweetoval z Ženevy svou rekaci: „Přesně správná dávka výhružnosti.“ Ano, výhružně ten koncept docela působí, ale já už výhružnými maskami začínám být asi trochu unavený. Přál bych si návrat nízkého, elegantního kupé, které by místo „Grrrrr, uhněte z cesty, nebo majitel vystoupí a pokropí vás z AK47, grrrrr“ říkalo spíš „Buďte té neskonalé dobroty a uvolněte cestu, můj majitel by se rád dostal do opery.“ Ale možná jsem příliš náročný.

Nicméně není všem dnům konec. BMW skutečně počítá i s dvoudveřovou variantou a sériové verze snad budou o něco umírněnější. Jisté je jedno, BMW se tímto modelem bude snažit proniknout mezi nejprémiovější auta, která se většinou dostavují na zakázku, přesně podle požadavků movitých zákazníků. Pod kapotou budou pravděpodobně nejsilnější možné benzínové motory, případně hybridní kombinace s elektromotory. Vypadá to ale, že minimálně na evropském trhu se z legislativních důvodů nedočkáme dvanáctiválcové varianty.